České zákony nepovolují eutanazi, v nemocnicích se dělá
Divoká eutanazie se na první pohled může zaměnit s takzvanou paliativní medicínou. Ta ale směřuje k tišení bolesti a zvyšuje dávky opiátů ve chvíli, kdy už nižší nezabírají. Vedlejším účinkem může být zástava dechu a smrt nemocného. Při divoké eutanazii se však dávky opiátů stále zvyšují, aniž by se hodnotilo, zda na bolest zabraly. Cílem je ukončit utrpení nemocného, popsal Kalvach.
Eutanazie na přání nemocného je povolena v Nizozemsku a Belgii, tolerují ji v Oregonu, Kolumbii a Švýcarsku. Je jasně vymezena a musí o ní být proveden zápis. Naproti tomu divoká eutanazie definována není a nezapisuje se ani do pacientovy dokumentace.
Při loňském projednávání trestního zákoníku se příznivcům eutanazie mezi poslanci nepodařilo prosadit paragraf o tomto způsobu umírání. Podle zjištění ČTK chce místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Boris Šťastný (ODS) v příštích měsících otevřít ve sněmovně diskusi o eutanazii. Změnu zákona, která by ji umožnila, zatím předkládat nehodlá, prý by mohla následovat později.
Svobodné rozhodování lidí o způsobu své smrti podpořil na semináři profesor Pavel Pafko. V Česku zaváděl program transplantací plic. Zdůraznil, že je rozdíl mezi úmyslným zabitím člověka, to je vražda, a eutanazií, kdy jde o ukončení života člověka na jeho přání. "Člověk má právo ukončit svůj život, když se pro to rozhodne," prohlásil. Podle Pafka umírají lidé v nemocnicích "na přání personálu". Zdravotníci rozhodují, komu ještě dají infuzi či zavedou sondu. Dělají mnohem více úkonů, než je pro pacienta přínosem, aby se chránili před obviněním příbuzných, že něco zanedbali.
Teolog Aleš Opatrný uvedl, že by nemluvil o tom, zda člověk má či nemá právo uchýlit se k eutanazii, ale o tom, zda "máme právo připravit mu takové podmínky, že nevidí jiné východisko". Člověk se může dostat do zoufalé situace, kdy nevidí řešení. Pak ale záleží na tom, co pro něj může udělat jeho okolí. Sám se může cítit i uprostřed perfektní lékařské péče. "První a nejjednodušší a zároveň zásadní je, že v utrpení nemá zůstat sám. To neznamená jen fyzickou blízkost, ale doprovázení a neopuštění druhého," vysvětlil.
Ředitel hospice v Rajhradě u Brna Jiří Prokop dodal, že podle průzkumu chce umřít z důvodu nesnesitelné bolesti třetina pacientů. Ostatní chtějí odejít ze života proto, že se cítí být opuštěni a na obtíž. Prokop varoval před povolením eutanazie, to by podle něj znamenalo prolomení hranice. V Nizozemsku poté, co ji povolili, bylo usmrceno bez předchozí žádosti 1000 lidí, řekl.
Ministerstvo zdravotnictví k problému eutanazie sdělilo, že situaci lidí na konci života řeší podporou výstavby hospicových zařízení. "Domníváme se, že v drtivé většině žádost o eutanazii je voláním o pomoc, paliativní hospicová péče je tou jedinou správnou alternativou," uvedlo.
Zdroj: ČTK
Komentáře
Já vím, jste tak zvyklí, učili vás marxističtí materialisté, že naděje na Boží milost, zázraky a péče o nemocného jsou sprostá slovo, měli jste pro ně hodnotu dobytčete vhodného k vykleštění a přeměně na sekanou. Ale to Vás , NIKOHO, neomlouvá, ani před Bohem, z vraždy, ani ze sebevraždy!!!
A jsi dost sprostý ve svém vyjadřování, což mě mrzí. Rozhodně péče o nemocného nebylo ani v minulosti sprosté slovo, ta používáš hlavně ty.
Někdy, když jsem hospitalizován, zvažuji, že bych mohl...nevím jak je to obtížné, sehnat někoho kdo by provedl eutanazii. Protože zbraň aby došlo k nehodě při čištění mě nikdo neprodá, řidičský průkaz, abych to jako náhodou někam opřel, taky nezískám, farmacii abych to ukončil bezbolestně neovládám. No a stím musím žít...Když je mi fajn, tak je to Havaj, ale když ne, a můžu ještě myslet, myslím na smrt. To bude klid, tma, žádná bolest, žádní léčitelé, pojídači hříchu a falešní andělé...Jenže jako křesťan nechci vystavovat nikoho dalšího nebezpečí trestu,za to, že mně pomůže. Budu upřímný, ztrácím víru v milostivého Boha Otce. Protože nechat trpět člověka a ani mu nevysvětlit proč! Nechápu tu větu "Ticho které mluví hlasem milým a tichým a léčí naše hříchy a bolesti" a nevím jak to chápou kněží. Ale chápu, že Peklo mě nečeká. Už v něm žiji...a dvakrát do Pekla duše nemůže.
No a když někdo nechápe, jako pan Kuka, co je to Boží milost, je mě ho líto, ale musí trpět. Než dozraje od slabosti a sebelítosti k pochopení!
Já nejsem věřící, alespoň ne v tom smyslu, který zde prezentuješ Ty, ale jednou věcí jsem si absolutně jistý: tento Tvůj postoj k jiným lidem se Ti jednou vrátí, protože z Tvých příspěvků čiší zlo a namyšlenost.
Tohle uvažte, než začnete argumentovat jako radim, nebo třeba Vlk, Malý,Halík, Graubner, Šinágl, Kavalierová....Já jsem křtěný ale dobře chápu, co mě učila babička. Slovo potřebuje člověka, aby mohlo být vykládáno a uvedeno v život. Stará pravda, co. Nachází se už na čínské tabulce z roku 4000 před tím, než se jednen duchovní vůdce z tehdejších šestnácti v té profláknuté římské kolonii stal Kristem:) Ale někteří křesťané ji pravděpodobně nikdy nečetli. Škoda...
Eutanázie by ve společnosti lidí byla velmi prospěšná.Jenže nesmíme zapomínat,že mezi lidmi je velké množství "hyen",které dokáží zneužít i tohoto činu.
Je dokonce možné,že v LDN k tzv.eutanazii i dochází,často za utrpení bezmocných.Díky současné politice,kdy se z péče o nemocného stává byznys a chybí dostatek středního a nižšího personálu.Lidé nejsou krmeni,chybí jim tekutiny,leží ve výkalech,proleženi. I to je forma eutanázie,i když děsivá.Většinou nelze dávat vinu sestrám,protože nemůže být v jejich moci vše zvládat,vedle vypisování všech možných kravin na kterých bazíruje vedení a pitomci,kterým je osud člověka lhostejný.
Jaké mají všichni starosti, jak mají potřebu za někoho myslet, vědět, co je pro toho člověka nejlepší. Fakt humorné. A fakt humorné v naší ateistické zemi, když něco podobného již znají státy, kde má víra v Boha daleko více zastánců.
Tak mě poslouchejte pokrytci - pokud nyní přesně sepíši podmínky, za kterých si přeji ukončit můj život, tento traktát ověří notář, tak mi řekněte, jak by se to mohlo zneužít.
Funguje to ovšem i obráceně - mnozí vážně nemocní a trpící lidé jsou naopak nuceni žít třebas i dlouhá léta zcela proti své vůli.
Vybavuji si v této souvislosti na smrt odsouzeného a na smrt nemocného Tariqa Azize z Iráku, který se dlouho marně domáhal své popravy, než v nedávných dnech dožil svá útrpná poslední léta, a zemřel ve vězení bolestnou přirozenou smrtí.
Z nuceného, státem naoktrojovaného bolestného života proti vůli vážně nemocného a trpícího člověka však má většina zákonodárců ve většině zemí evidentně daleko menší hrůzu než z možnosti, že někdo vážně nemocný zemře na základě svého nedostatečně kvalifikovaného souhlasu či nikoli stoprocentně dobrovolně.
Kecy, nevěřím tomu příspěvku ani slovo.
Kecy,...děláš dobře. Na patolce jsem pracoval skoro 18 let a pokud nechtěli konzultaci kriminalisté, byly Dg. z 99% jasné.
Je samozřejmé, že člověk, který zemře na kachexii, může mít fatálních onemocnění několik. Ale většinou je závěr zápal plic. Alespoň poslední dobou.
Stejně tak u narkomanů, je příčin více.
Uvítala bych proto, aby se věcně diskutovalo o povolení eutanazie, protože se domnívám, že na dobrovolné ukončení života při těžkém a beznadějném onemocnění má člověk právo. Zneužít se dá vše.
- Odpovědět
Pošli odkaz